GradientTop
PC
Vodeći IT časopis u Srbiji
PC #90 > Hardver
ARHIVA BROJEVA | O ČASOPISU | POSTANI SARADNIK | PRETRAGA
preview
To DV or not to DV?
Voja Gašić
MiniDV format i FireWire port ne samo što su značajno unapredili kvalitet video produkcije, već su je i pojeftinili. Canopus nudi širok spektar rešenja za one koji prelaze u digitalne vode.
- PC #90 (Jun 2003)
- U prodaji po ceni od 200 din

broj

To DV or not to DV?

Ako ste odlučili da se ozbiljnije pozabavite video tehnikom, jasno vam je da je prelazak na DV neminovan. Čuvanje arhivskog materijala možda nije nešto na šta su manji domaći TV studiji navikli, ali je često poželjno sačuvati vredan ili redak materijal, prosto zato što taj materijal vremenom može dobiti značajnu komercijalnu vrednost. Čuvanje u digitalnom obliku je najpogodnije, pošto analogne trake imaju niz nedostataka koje ograničavaju trajnost snimka. Analogni snimak je mnogo osetljiviji na delovanje magneta i preslušavanje koje se javlja usled međusobnog dejstva namotanih slojeva trake. Nasuprot njemu, digitalni snimak je čitljiv dok postoji razlika u očitavanju nula i jedinica, pa je daleko manja potreba za periodičnim premotavanjem arhivskih traka. Ako imate pozamašnu arhivu analognih (beta ili S-Video) snimaka, korisno je da je prebacite u DV format i snimite na otpornije i mnogo kompaktnije DV trake, te CD ili DVD medije.

ADVC-100

Materijal možete prebacivati u DV format tako što analogni signal prosledite direktno miniDV kamkorderu koji ima mogućnost snimanja. DV kamkorderi koji imaju mogućnost snimanja obično su snabdeveni odgovarajućim kompozitnim i S-video konektorima, ali mnogi kamkorderi naprosto nemaju mogućnost VCR rada. U takvim slučajevima prisustvo medija konvertera je veoma značajno, ali on dobro dođe i kada vam zatreba brzo prebacivanje analognog materijala na računar ili dobar izlaz analognog ili digitalnog signala na kompozitni ili S-video terminal, odakle će biti prosleđen u direktno emitovanje ili video-miksetu. Nije zanemarljivo ni to što ćete prištedeti mehanizam DV kamkordera od besomučnog snimanja (čime se neminovno troši njegov mehanizam), ostaviti mogućnost da pregledate snimke i odbacite suvišne delove, a na kraju se možda odlučite da video-materijal snimite na CD umesto na traku, što iziskuje malo više posla ali donosi uštedu (za cenu DV kasete može se kupiti desetak CD medija na koje staje sadržaj 60-minutne DV kasete). Materijal, naravno, možete snimiti i na DVD (čak i u DV obliku) što donosi prilično lagodan rad i brzo pronalaženje scena, ali uz odgovarajuću cenu.

U nizu konvertera koje proizvodi Canopus, model ADVC-100 predstavlja „zlatnu sredinu“ između mogućnosti i cene. Znatno moćniji i skuplji model ADVC-500 doneće vam niz mogućnosti poput korekcija signala (luma, hroma, faza) ili peak-metra, ali će vam ove mogućnosti retko biti od velikog značaja, osim ako se bavite TV emisijom poput „najsmešnijeg kućnog videa“, gde ćete dobijati snimke sa raznoraznih kućnih uređaja na kojima su potrebne veće intervencije i usaglašavanje kvaliteta signala. S druge strane, ADVC-100 ima gotovo identične mogućnosti konverzije ali bez naročitog uticaja na kvalitet signala.

ADVC-100 je uređaj visokog kvaliteta koji vrši real-time konverziju iz analognog u digitalni signal i obrnuto na bazi Canopus hardverskog DV kodeka koji je razvijen u saradnji sa firmom NEC, a koristi se u mnogim veoma ozbiljnim sistemima poput AVID-a. Od sličnih uređaja ove klase izdvaja ga fleksibilnost (radi sa PAL i NTSC signalima, može da detektuje koji od ulaza je aktivan) i mogućnost snimanja vezanog (locked) audio i video signala u DV formatu, čime se eliminišu problemi sa kasnijom sinhronizacijom. Nije zanemarljiva ni mogućnost prikaza test-signala (color bar) kojim možete dodatno podesiti sistem za snimanje ili emitovanje kome prosleđujete signal.

ADVC-100 je eksterni uređaj, opremljen nizom priključaka sa prednje i zadnje strane, a njihova raznovrsnost omogućava povezivanje sa svim poznatim analognim i digitalnim AV izvorima i odredištima. Sa prednje strane je četvoropinski, a sa zadnje strane šestopinski IEEE 1394 konektor, oba su I/O, što opet donosi slobodu povezivanja, a priložena su i oba kabla, pa ADVC-100 može da bude spona između dva kamkordera, dva računara, kamkordera i OHCI interfejsa i niza analognih uređaja na kojima možete dobiti analogni ili digitalni signal sa bilo kog ulaza. Instalacija je veoma jednostavna – čim priključite IEEE 1394 kabl uređaj se pojavljuje u sekciji Imaging Devices kao AVC Compliant DV Tape Recorder/Player. Naravno, sve to pod uslovom da koristite Windows XP koji je i jedini sistem za preporuku za rad sa digitalnim videom. Uz cenu od približno 350 evra, uređaj se svakako preporučuje svim manjim televizijskim stanicama, ali i zahtevnijim amaterima koji sa bilo kog formata prelaze na DV, a možete da ga koristite i za umnožavanje VHS kaseta sa DV mastera.

DVRaptor RT2

Ako vam se DVStorm nije dopao (a jedino je cena mogla da bude opravdan razlog da vam se ne dopadne), za polovinu njegove cene (dakle, 580 evra) možete kupiti Canopus-ovu najpopularniju DV karticu – DVRaptor RT2. Koji uopšte razlozi postoje da koristite specijalizovanu karticu, a ne bilo koji bazični IEEE 1394 kontroler čija se cena spustila već ispod 1.000 dinara? Najpre, uz Canopus ćete dobiti dosta softvera i veoma kvalitetne kompozitne i S-Video izlaze. Za razliku od DVStorm-a, DVRaptor nema mogućnost analognog grebovanja, ali nam kombinacija koju čine DVRaptor RT2 i ADVC-100 deluje fleksibilnije, čak i ako zanemarimo činjenicu da je jeftinija.

Ukoliko imate bilo kakvu OHCI IEEE 1394 karticu, DVRaptor RT2 će biti u stanju da radi capture do tri paralelna digitalna stream-a, što je često jedan od ključnih razloga za kupovinu nekog od Canopus-a. Iako je trenutak kada ćemo na raspolaganju imati tri miniDV kamkordera još uvek daleko (pokušajte da kupite bilo koji model iz cenovnika zvaničnih „distributera“), mogli smo da isprobamo istovremeni capture dva DV signala – jednog sa kamkordera i drugog sa običnog video-rikordera konvertovanog kroz ADVC-100 i priključenog na IEEE 1394 port Audigy 2 kartice. Canopus-ov DVCapture, naime, može da uposli i druge prisutne OHCI adaptere, što ne važi za ezCapture koji može da obrađuje samo jedan signal, ali će se sigurno više dopasti amaterima, pošto prilično dobro rastavlja video struju na posebne kadrove, što olakšava kasniju montažu.

Softverski paket je siromašniji u odnosu na DVStorm, ali naći ćete osnovne stvari koje su vam potrebne, uključujući i Xplode Basic 3D efekte sa oko 160 unapred definisanih setovanja. U osnovnom pakovanju dobićete i Ulead DVD Workshop pomoću koga možete da napravite kompletno DVD izdanje sa navigacionim menijima i Canopus ProCoder Demo (važi samo 30 dana i ostavlja „vodeni znak“ na videu koji je ograničen na pet minuta). Nije nam baš jasna ovolika paranoja oko softvera koji se kao prilog nalazi uz mnoge pakete (npr. Ulead-ov paket, zatim Adobe Premiere i novi Vegas Video). Mada je Pro Coder veoma visoko ocenjen na prikazima jer zaista radi real-time grebovanje i transkodiranje u MPEG1 i MPEG2, bilo za DVD ili Internet streaming, čini se da ćete bolje uložiti pare ukoliko doplatite za Power Tools (barem ako vas više zanima montaža nego VCD/DVD produkcija), sa šest novih zanimljivih 3D efekata.

(kliknite za veću sliku)

Pored ovih paketa, na raspolaganju su kompleti sa real-time AD konverterom ADVC-50 koji se ugrađuje u 5.25 ležište i komplet sa ADVC-50 i PowerTools paketom. Opciono je moguća i nabavka OEM Adobe Premiere 6.5 softvera, a kada saberete sve što bi bilo pametno i korisno uzeti, cifra se zaokružuje na oko 1.000 evra, za šta dobijate paket koji pokriva montažne potrebe lokalnog TV studija – dovoljan za prebacivanje arhivskog materijala na DV ili CD/DVD, on-line emitovanje reklamnih spotova, špica ili najava i zanimljiviju montažu reportaža ili priloga za emisije. Naravno, potreban vam je i pristojan računar koji izdržava neprekidnu torturu diskova (RAID se pokazuje kao vrlo korisna opcija za radni disk) i ne predstavlja kočnicu u produkciji.

Jedino što možda nedostaje sistemima DVStorm2 i DVRaptor RT2 da bi zaista mogli da pokriju potrebe studija u toku emitovanja jeste genlocking sistem koji bi omogućio emitovanje sa računara direktno u program i tako smanjio angažovanje traka koje se najviše troše na kratkim formama u kojima bi računari sa Canopus-ovom linijom proizvoda mogli potpuno da ih zamene, uz znatno nižu cenu nabavke i održavanja.

Korisne adrese:

Elegra
Bulevar M. Pupina 10E/414, Beograd
tel: 011/3110-543

SLEDEĆI TEKST U PC #90
preview
Desk H403-HT
Vladimir Cerić


.

PC
Twitter Facebook Feed Newsletter