GradientTop
PC
Vodeći IT časopis u Srbiji
PC #218 > Komunikacije
ARHIVA BROJEVA | O ČASOPISU | POSTANI SARADNIK | PRETRAGA
preview
Sajtovi i hosting
Olga Žarković, Vesna Čarknajev
Pripremajući ovogodišnju TOP50 listu, zainteresovali smo se i za to gde se najbolji sajtovi hostuju, ali i kakva su iskustva njihovih vlasnika vezana za hosting: koji tip hostinga koriste, kako su zadovoljni servisom i kakve promene planiraju u neposrednoj budućnosti. Na naša pitanja odgovorile su kolege koje vode sajtove B92, Eurobank, Jasmil, Krojač, Laguna, RTS i SeoExpert
- PC #218 (Februar 2015)
- U prodaji po ceni od 200 din

broj

Sajtovi i hosting

image

Koliko je zahtevan vaš sajt i koji tip Web hostinga koristite?

B92: Višegodišnje iskustvo i ekspertize Web tima B92 omogućavaju nam da konstantno radimo na optimizaciji sajta B92 i drugih digitalnih proizvoda naše kompanije kako bi naši servisi bili što efikasniji i što manje zahtevni. Zadovoljni smo nivoom koji smo postigli do sada i nastavljamo da radimo na daljem unapređenju proizvoda. Nakon dugogodišnjeg hostovanja B92 kod stranih provajdera, pre nekoliko godina sajt je „preseljen“ u Srbiju, u saradnji s partnerskom hosting kompanijom Mainstream, i koristimo uslugu managed hosting-a.

Eurobank: S obzirom na to da je Web sajt banke naš zvanični kanal komunikacije s klijentima i svim osobama zainteresovanim za našu ponudu, on mora tačno i pravovremeno da odslikava sva kretanja u banci. Da bi to bilo ostvareno, naša Web platforma se oslanja na lokalnu infrastrukturu koja je zasnovana na Microsoft tehnologiji, odnosno kombinaciji Windows servera i poslednjih verzija IIS-a.

Jasmil: S obzirom na to da se radi o prezentaciji i prodaji tekstilnih proizvoda, vizuelni prikaz našeg asortimana od veoma je velikog značaja za uspešnu promociju proizvoda. Zato naše Web prezentacije obiluju kvalitetnim fotografijama. Sam Web sajt nije preterano zahtevan, čistog je i jednostavnog interfejsa, bez opterećujućih elemenata, ali zbog obilja fotografija zahtevan je u pogledu Web protoka, što utiče i na brzinu učitavanja stranica. Krojač: Tokom obuke učenici „Krojačeve škole web dizajna i programiranja“ prave svoj portfolio sajt i pošto nam je cilj da imaju što bolju startnu poziciju na tržištu, praksa je da taj sajt bude u njihovom vlasništvu, s domenom i hosting-om. Dakle, nije poddomen sajta „Krojačeve škole“, već oni postaju vlasnici/zakupci sopstvenog domena i hosting-a.

Laguna: Lagunin klub čitalaca je najveća zajednica ljubitelja knjiga u našem regionu i sada broji više od 350.000 članova. Sam klub je integrisan sa sajtom i u tom smislu dedicated server bio je nužan izbor.

RTS: Internet portal RTS-a, po novom Zakonu o javnim medijskim servisima, definisan je kao jedan od tri medija sistema RTS-a (uz TV i radio) i, kao i svi značajni domaći informativni sajtovi, maksimalno je zahtevan u pogledu resursa hosting-a. Sajt RTS-a hostuje se kod firme EuNet na virtuelizovanoj platformi – hardverskoj arhitekturi Dell servera, sa Intel-ovim procesorima. Prema specifikacijama našeg partnera, svaki server priključen je brzim Internet linkom na klaster (front-end) Cisco switch da bi bilo koja od virtuelnih instanci imala vrhunske performanse. Svaka instanca u klasteru entitet je za sebe i ponaša se kao nezavisni server kada je u pitanju raspodela resursa. Podaci se skladište na visoko dostupnom NetApp storage-u. Hosting platforma je optimizovana za trenutne potrebe RTS-a i reč je o skalabilnom rešenju koje može da se i dalje širi.

SeoExpert: Sa Željkom, Host Media d.o.o. ili nekada Hosting022, razvijala se i moja mreža sajtova. Negde 2009. godine Oklop.com podlegao je DDOS napadima i posle par dana off režima morao sam da migriram na novu platformu. Na najjačem sajtu u mojoj tadašnjoj mreži, na šerovanom hosting-u, imao sam 1.000 poseta na dan. Na jednom od Željkovih VPS-ova postavio sam rekord od 52.000 ljudi dnevno. Reč je o sajtu www.TT-Group.net. Sajt je bio odlično konfigurisan i pamtim periode kada i po dve godine nismo morali da restartujemo server. Danas za ovaj sajt koristim dedicated server s kompletnom podrškom ljudi iz ove firme.

Šta je bilo ključno za izbor tipa hosting usluge i provajdera?

B92: Pri izboru tipa hosting provajdera i usluge rukovodili smo se iskustvom ponuđača usluge, ekspertizom na polju hosting-a velikih Web sistema, kapacitetima, podrškom koju pružaju i, naravno, cenom usluga.

Eurobank: Oslanjanjem na sopstvene resurse, kako tehnološke tako i ljudske, omogućili smo pouzdan i kvalitetan hosting. Kao i svi ostali sistemi banke, i Web hosting podleže svakodnevnoj kontroli i merama zarad podizanja nivoa dostupnosti i sigurnosti našeg sajta.

Jasmil: S obzirom na našu delatnost, kao i važnost koju pridajemo Internet prisustvu, smatrali smo da posao izrade i održavanja Web prezentacija ne treba sami da obavljamo, već smo odlučili da taj posao poverimo profesionalnim kompanijama iz te oblasti. Iskustva i saveti firme koja za nas obavlja posao razvoja i održavanja Web prezentacija od primarnog su značaja za odabir provajdera i tipa potrebne hosting usluge. Firma kojoj poverite posao Web prezentovanja uvek ima, shodno iskustvu u toj oblasti, i savete gde i kako hostovati sajtove, najčešće pošto već ima uspešnu saradnju s nekim od Internet provajdera i tehničkim osobljem tog provajdera, a za uspešan rad našeg Web sajta od velikog je značaja dobra saradnja Web programera i hosting tehničara. To je provereni recept za nesmetano funkcionisanje sajta, pravovremeno i brzo otklanjanje svih poteškoća.

Krojač: U početku smo im te usluge pružali mi, odnosno „“Krojačev hosting provajder zadužen za zahtevne projekte (e-commerce, booking, e-banking...), ali s vremenom se pokazalo da je učenicima zapravo najbitnija korisnička podrška koju dobijaju od provajdera. U tom cilju krenuli smo u potragu za provajderom koji nam može garantovati dobru korisničku podršku i brzu reakciju, pouzdanost i redovan backup. Naš izbor bila je kompanija NiNet koja trenutno hostuje sajtove poslednje dve klase „Krojačevih“ učenika. Kroz obuku, učenici praktično prolaze kroz proces zakupa domena i hosting-a, a to znanje kasnije im služi i za pružanje iste usluge svojim klijentima.

Laguna: Za tip hosting-a ključni su zahtevi samog sajta, a za provajdera prethodno iskustvo koje se pre svega ogleda u stručnosti i profesionalnosti.

RTS: Sajt RTS-a hostuje se kod EuNet-a od 2009. gdine, a za izbor partnera, pored tradicionalno duge saradnje, odlučujuća je bila potpuna autonomija u konfiguraciji naloga, instaliranju skripti i softvera, kao i skaliranje resursa prema stvarnim potrebama i naravno – visoka dostupnost (High Availability), te 24/7 tehnička podrška.

SeoExpert: Spomenuo sam da imam mrežu sajtova i zbog veće vrednosti linkova usled različitih C-class IP adresa, imam hosting pakete kod većine domaćih i stranih provajdera. A razlog zašto najjači sajt hostujem baš kod Željka jeste dugogodišnje lično poznanstvo s vlasnikom firme i mogućnost da i nedeljom u svako doba dana ili noći mogu da alarmiram eventualni problem. Ozbiljne migracije, update-ovi ili ažuriranja obično se rade vikendom, kada su u većini hosting kompanija ljudi van firme. S druge strane, cene su uvek bile korektne.

Na koji način održavate sajt – sadržaj, tehničke izmene, backup... sami, oslanjate se na hosting provajdera, outsource-ujete neke poslove?

B92: Neke delove procesa obavljamo sami, kako se to kaže inhouse, a neke outsource-ujemo, u zavisnosti od težine i specifičnosti zahteva pred nama.

Eurobank: U procesu izmene sadržaja Web prezentacije učestvuju kolege iz više sektora banke kojima koordinira odeljenje marketinga. U samom procesu dizajna i izboru alata na Web prezentaciji koristimo i pomoć kompanije Omnicom s kojom imamo višegodišnju saradnju. Ostale tehničke aktivnosti vezane za održavanje, kao što su backup, patch management, priprema i odražavanje disaster recovery okruženja... sve to je u nadležnosti Eurobank IT sektora. Jasmil: Sadržaj sajta održava osoblje naše kompanije. U to spada menjanje naslovne strane, kao i održavanje svih ostalih sadržaja, izmena tekstova, slika, ubacivanje novih i deaktivacija starih proizvoda... Sav ostali posao, strukturne izmene stranica, izrada novih stranica, tehničke izmene, backu itd. povereno je Web i hosting kompanijama. Ideja je da mi radimo posao koji dobro znamo (priprema sadržaja sajta i prezentacija proizvoda), a oni rade posao koji oni najbolje poznaju (da naša prezentacija bude konstantno dostupna i da radi bez greške).

Krojač: Učenički sajtovi nisu obimni po sadržaju niti tehnološki zahtevni, tako da Basic paket zadovoljava sve potrebe, ali bih još jednom istakla da je nama u odabiru hosting partnera odlučujuća podrška (ticketing sistem), brza reakcija, kao i pouzdanost, a upravo to dobijamo od NiNet-a i to je razlog što sada planiramo i da za novi, zahtevniji projekat „Krojačeve škole“, zakupimo server.

Laguna: Sve sami radimo: od programiranja do dodavanja novog sadržaja. Jedino smo angažovali agenciju da nam server napaja strujom, obezbeđuje Internet link i pazi da je uvek budan.

RTS: Sajtu RTS-a tehničku podršku (odžavanje) pruža firma Inbox (partner od 2007. godine), uz „resornu“ podelu poslova sa EUnet-om. Tehničku podršku redakciji sajta unutar kuće pruža IT služba RTS-a.

SeoExpert: U svojoj karijeri razvijao sam svoje sajtove na custom CMS-u, a napredni sam korisnik većine aktuelnih CMS-ova: WordPress naravno, BB2 foruma, Magento prodavnice. Usluge šerovanog hosting-a imaju automatski backup, a kod dedicated servera, sam radim backup. Ažuriranje sajtova radim ja ili neko od mojih ljudi, a oko administriranja servera pomaže mi tehnička podrška firme Hosting022.com.

Da li planirate skorije izmene sajta i šta će one obuhvatati?

B92: Web tim B92 protekle godine stavio je fokus na testiranje, razvijanje i implementaciju responsive dizajna, a prvi proizvodi koje smo objavili bili su sportski specijali za Svetsko prvenstvo u fudbalu i Evropsko prvenstvo u košarci. I u ovoj godini, lansiranjem redizajna portala Superzena.net, prilagođenog za sve vrste ekrana, kao i specijala Australian open, nastavljamo s razvijanjem responsive dizajna koji je, usled sve većeg rasta korišćenja mobilnih uređaja za pristupanje Web sadržaju, postao praktično neophodan.

Eurobank: U narednom periodu imamo u planu implementaciju prilagodljivog, odnosno responsivnog dizajna Web sajta, što znači da će izgled biti optimizovan za korišćenje na različitim uređajima, kao što su mobilni telefoni, tablet računari i uopšte na svim uređajima predviđenim za pristup Web sadržajima, bez obzira na rezoluciju ekrana. Web stranica biće automatski prilagođena uređaju korišćenjem CSS3 media queries tehnologije.

Jasmil: Internet sajt sličan je bilo kom drugom izložbenom salonu ili prodavnici: treba ga održavati čistim i urednim, osvežavati, ulepšavati, menjati mu izgled... kako kupcima ne bi postao dosadan i monoton, a volja kupaca da posluju s vama (da kupuju vaše proizvode) dosta zavisi i od ambijenta u kome se to obavlja. Zato je posao menjanja, unapređenja i promene Web sajta konstantan posao, a ne one time job. Naš plan održavanja i razvoja Web poslovanja podrazumeva da se menjanje kompletnog izgleda Web prezentacije radi u intervalima ne dužim od tri godine, a da se unutar tog perioda internet prezentacija konstanto unapređuje i poboljšava.

Laguna: U planu je nekoliko izmena na sajtu koje obuhvataju kako dizajnerska, tako i rešenja u različitim funkcionalnostima – pre svega u segmentima koji uključuju neposrednu interakciju korisnika sa sajtom. Jedna od ključnih novina odnosi se na razvoj domaćeg sistema za prodaju i distribuciju elektronskih knjiga. Očekujemo da će od proleća elektronske knjige biti realnost i u Srbiji.

RTS: Internet portal RTS-a redizajniran je krajem prošle godine, tako što je implementiran responsive dizajn, dok se u narednom periodu planira izrada nove platforme.

SeoExpert: Postoje sajtovi i delovi sajtova koji nisu responsive i akcenat će biti stavljen na njih. Osim toga, ako to spada u izmene, ulažemo dosta u nove sadržaje. Vrhunski sadržaji koji unose dodatnu vrednost na sve do sada objavljeno neprikosnoveni su i jedini sa šansom za opstanak na sve diferenciranijem Web-u.

Na koji način aktivnosti na sajtu utiču na vaše poslovanje?

B92: U skladu s našim poslovnim modelom, sve akcije koje preduzimamo u razvijanju naših servisa usmerene su na unapređenje tržišne pozicije, kao i na zadovoljstvo i poverenje dugogodišnje publike.

Eurobank: Kako je Web sajt naš zvanični kanal komunikacije, njegova najbitnija uloga jeste da svima pruži pravovremene i potpune informacije o našim proizvodima i uslugama. Svaki posetilac, pored pregleda informacija, putem sajta može direktno da kontaktira s bankom ili podnese online zahtev za određeni broj naših usluga. Dodatno, našu online komunikaciju osnažuje i prisustvo na društvenim mrežama, preko kojih korisnici takođe mogu dobiti sve informacije koje ih interesuju.

Jasmil: Informacije koje dobijamo od korisnika sajtova koristimo kako bismo poboljšali funkcionalnost i lakoću korišćenja, pa tako i povećali ugođaj krajnjih korisnika. Što se tiče beleženja i analize iskustva posetilaca u korišćenju naših proizvoda i usluga, odlučili smo da te aktivnosti ne sprovodimo kroz sopstvene Web sajtove, pošto im to i nije prvenstvena namena, već kroz socijalne mreže (Facebook, YouTube, Pinterest...). Informacije koje dobijamo iz tih izvora veoma ozbiljno analiziramo, saznajući tako da li radimo naš posao kako treba, koliko su naši klijenti zadovoljni i šta treba da uradimo kako bi međusobna saradnja bila još bolja.

Laguna: Sajt je neodvojivi deo naše poslovne strategije i izuzetno efikasno područje za komunikaciju sa čitaocima. Pored informacija o svim novim izdanjima (oko 300 novih naslova godišnje), intervjua s piscima, prikazima knjiga... sajt obuhvata i Internet knjižaru koju svakodnevno poseti nekoliko desetina hiljada ljudi.

RTS: Marketing sajta deo je jedinstvenene službe marketinga Javnog servisa. Prema preliminarnim podacima za 2014. godinu, prihod od komercijalnog oglašavanja na sajtu jednak je ili nešto viši od prihoda koji je ostvaren od prodaje oglasnog prostora na radiju. Istovremeno, investicije u tehnološko unapređenje rada sajta bile su minimalne.

SeoExpert: Kako sam vlasnik agencije za SEO optimizaciju u Srbiji, www.SeoExpert.rs, SEO kanal je naš osnovni marketinški kanal. Na jednoj grupi sajtova model zarade je Adsense, a na drugoj preko SEO kanala dolazimo do klijenata kojima su potrebne SEO usluge, prevodi, sadržaji, konsultantske usluge. Iz kojeg god ugla posmatrali biznis model, preduslov je stabilan hosting i aktivan dobro optimizovan sajt na njemu.

SLEDEĆI TEKST U PC #218
nopreview
Uvodnik
Dejan Ristanović


NativeTeams

Realme

Inspira

Računari i Galaksija

Top50 2023 - YouTube


YuNet

PC Press Studio

Čitaj PC Press

Excel kuhinjica

.

PC
Twitter Facebook Feed Newsletter